Liever lui dan moe
Wil je niet bezig zijn met cijfers en toch een gezond bedrijf hebben? Lees dan verder!
Het einde van het jaar nadert en dit is voor veel ondernemers een heel speciaal jaar geweest.
Stel jij jezelf ook de vraag, hoe houd ik mijn hoofd boven water? Dan heb ik een aantal waardevolle tips voor je.
Deze gaan uit van het principe dat je de winst uit omzet eerst moet afromen voor je geld in kosten steekt. Ook wel bekend als Profit First
Het mooie is dat jij jezelf op de eerste plaats zet. Uiteindelijk is dit ook waarom je ondernemer bent geworden.
Een beetje discipline is hiervoor wel nodig, maar 2 keer per maand 10 minuten is te doen.
Profit First is een financieel systeem dat de financiële wereld volledig op zijn kop heeft gezet. Het veegt de internationale formule Omzet – Kosten = Winst van tafel. In plaats daarvan krijgt winst een prominente plek: Omzet – Winst = Kosten.
Eerst komt al je geld binnen op je rekening. Op de 10e en 25e van de maand -of net wat jij fijn vindt werken- verdeel je de ontvangsten over de verschillende potjes .De eerste stap is de 21% BTW op een afzonderlijke bankrekening te zetten.. Zo. Daar hoef je niet meer naar om te kijken. Het bedrag wat hierna overblijft wordt verdeeld over de verschillende potjes die je hiervoor aanmaakt salaris, winst en belasting. Hieronder de basisverdeling om je een idee te geven:
- Salaris 35%
- Winst/reserve 10%
- Belasting 20%
Op die manier zie je dat er van je ontvangen geld nog 35% over blijft voor kosten.
Op je betaalrekening staat dus alleen dat geld wat je uit kunt geven. Dit is voor de maandelijkse betalingen van de verzekeringen/huur, inkopen en andere zaken.
Doordat er niet meer geld op je rekening staat merk je, dat je ook niet meer uitgeeft dan dat je hebt.
Wat mij tegen houdt is dat je meerdere bankrekeningen moet openen om op al die verschillende rekeningen diverse potjes te storten. Bij bijna alle trainingen en cursussen hierover wordt geadviseerd om meerdere bankrekeningen aan te maken, dit vind ik persoonlijk te veel rompslomp en erg duur
Hiervoor heb ik iets bedacht waardoor je deze kosten bespaart en deze direct op een goede manier in je administratie verwerkt. Maak een zakelijke spaarrekening aan bij de bank en boek per bedrag ( dus salaris, winstreserve, BTW en Inkomsten belasting) het geld over naar deze spaarrekening.
In je administratie maak je voor elk van deze posten een apart grootboek aan. In de omschrijving van de boeking noteer je of dit om salaris, belasting of reserves gaat.
Op het moment dat je dit van je betaalrekening overboekt en deze mutaties worden ingelezen in je boekhoudsoftware, zet je deze bedragen op het grootboek waarvoor deze bestemd is. De spaarrekening voeg je ook toe in je administratie. Zo staat het geld dus niet meer op je betaalrekening en in je overzicht zie je precies waarvoor dit geld gereserveerd is.
Happy Bookkeeping 🙂